Resultaten

Brugge

 

MyBruges wil een oplossing bieden om het overtollig autoverkeer aan te pakken. “Het doel van dit project is om het centrum van Brugge groener en veiliger te maken. Dat gaan we oplossen met elektronische verzinkbare palen die samenwerken met een app die toelaat om het centrum binnen te komen met een QR-code (al dan niet met een bepaalde tijdsspanne), nummerplaatherkenning of afstandsbediening.”

Brugge spreekt jouw taal komt tegemoet aan de vraag  om de communicatie met de allochtone handelaren te verbeteren. “De relatie en de communicatie tussen allochtone handelaren en het stadsbestuur van Brugge verloopt niet optimaal. Er is een groot wantrouwen van de allochtone handelaars ten opzichte van de Stad Brugge. De app maakt ook gebruik van een autotranslate functie. De handelaar wordt naar de juiste informatie doorverwezen en Stad Brugge kan de nieuwste info doorgeven aan de handelaren zonder grote taalbarrière.”

Winnaars project stad Brugge samen met algemeen directeur VIVES Joris Hindryckx, schepen stad Brugge Minou Esquenet, studiegebieddirecteur Johan de Langhe en coaches Diëgo Volckaert en Franky Loret.


Winnaars MyBruges: Noah Debaere, Timon Claerhout, Elias Lagast, Ruben Naeyaert, Bas Goethals


Winnaars Brugge spreekt jouw taal
Matthijs Tanghe, Ineke Buelens, Tom Mussly, Nilan Devoogdt, Mahmoud Sadek, Aaron Vandewalle

Kortrijk

In Kortrijk duiken de studenten in het proces om een oplossing te vinden omtrent de detectie van leegstand. “Locatus brengt in België de leegstanden in kaart. De handhaving van Stad Kortrijk stelt de leegstanden in kaart. Theoretisch klinkt dit goed maar in de praktijk loopt het soms mis omdat er te veel verschillende platformen worden gebruikt en er te veel verkeerde informatie circuleert. De oplossing hiervoor is om een link te leggen met de data van Fluvius: wanneer een winkel failliet gaat of het pand verlaten is, dan zal er geen energieverbruik meer zijn. Met de digitale meters is dit vandaag al mogelijk, enkel moet de verbinding nog gelegd worden.”

Met de case rond KBO bieden de studenten een oplossing aan om de tekortkomingen op vlak van bedrijfsdata op te vangen.“Kortrijk gebruikt alleen KBO als database, maar die data is meestal niet aangevuld of wat verouderd. Daarom hebben wij besloten om de data van Google te gebruiken, deze data is recenter dan die van de KBO. Eventueel in een later stadium zouden we ook nog Facebook erbij betrekken omdat zij meestal over het mailadres en het telefoonnummer van de onderneming beschikken. Alle data wordt verzameld in een nieuwe database en wordt vergeleken met de data van het KBO. Zo bekomen we een bijna optimale database.”

 

Winnaars project stad Kortrijk samen met algemeen directeur VIVES Joris Hindryckx, schepen Stephanie Demeyer, directeur onderwijsbeleid Patricia Waerniers en coaches Sofie Vanmaercke en Karim Gabsi.

Winnaars Detectie leegstandBavo Soubry, Samba Ngyah, Henri Vinckier, Bas D’Hulster, Olivier Foulon, Maxim Deman.

Winnaars BedrijvengidsCool Justine, Crombez Thomas, Dumont Mathieu, Van den Meutter Lucas, Van der Weeën Niels, Vermander Jibbe

Oostende

De VIVES-studenten bogen zich over het veiligheidsprobleem in de Torhoutsesteenweg en komen met een creatieve oplossing. “Onze oplossing bestaat uit vier factoren. Voor de bushalte zal een paal geplaatst worden voor de fietsers met een bord. Dat bord licht op wanneer er een bus aankomt. Op deze paal wordt een 360° camera geplaatst die contact maakt via 5G en zo de beelden in de bus toont. Zo is het altijd duidelijk wanneer er een fietser aankomt. Ook willen we in de bus zelf een audiosignaal installeren die de passagiers waarschuwen voor fietsers alvorens het uitstappen. Dat audiosignaal zal voor het uitstappen aan gevaarlijke plaatsen de boodschap “Let op, fietsers” laten horen. Om nog een zintuig te gebruiken en extra rekening te houden met blinden die van de bus stappen, zal er ook een geleide lijn komen om deze personen erop te wijzen dat ze moeten opletten aan dit deel.”

Met Torost willen de studenten de handelaars van de Torhoutsesteenweg verbinden met hun klanten en de stad. “Onze app helpt startende ondernemers en bestaande ondernemers hun zaak verder en makkelijker uit te breiden door een centraal en toegankelijk punt van informatie te creëren. Op de app zijn meerdere dingen terug te vinden: – ‘Uw Zaak’: informatie over uw eigen zaak indien de gebruiker een zaak heeft -‘Kaart’: plattegrond van de straat met de verschillende ondernemingen en leegstaande panden op aangeduid. – ‘Hulp’: Centrale plaats waar ondernemers antwoorden vinden op hun vragen. -‘Panden’: gegevens over de leegstaande panden (eigenaars, contactgegevens…”

Winnaars project stad Oostende samen met algemeen directeur VIVES Joris Hindryckx, schepen Stad Oostende Silke Beirens, studiegebieddirecteur Jan Vandekerckhove, smart city coördinator Mathijs Dewaele en coaches Astrid Stroobandt en Alain Monnens. 

Winnaars Zwakke weggebruiker minder zwakMarthe Segers, Benjamin De Craene, Bob Van Mol, Genai Vansteenlandt en Aaron Muys

Winnaars TorostWarre Verstraete, Jens Vyvey, Matthias Willem en Tuur van Rostenberghe

Roeselare

Deze studenten reiken een oplossing aan om de communicatie van de stad te verbeteren. “Het werd al snel duidelijk dat marketing en communicatie niet met één oplossing konden worden aangepakt. We merkten op dat de website van Stad Roeselare te onoverzichtelijk en ongestructureerd is om geplande evenementen te kunnen bekijken. Daarom hebben we een alternatieve lay-out en structuur voorgesteld. Ook sociale mediacampagnes, aanwezigheid en advertenties waren speerpunten waarop we meer wilden inzetten. Hiernaast willen we ook een kunstwerk combineren met een reclamebord, en dat op 2 centraal gelegen ronde punten in Roeselare. Dat gebeurt op een duurzame manier door het gebruik van zonnepanelen en ledverlichting. Zo maken mensen die buiten Stad Roeselare passeren kennis met de evenementen die in de stad plaats vinden.”

Shopping linken aan groen en kindvriendelijke stad, daar zijn deze studenten met hun concept goed in geslaagd. “Er zijn vier pleinen in Roeselare die we bespreken: Stationsplein, Koningsplein (Sint-Amandsplein), Grote markt (Marktplein) en het Polenplein. Deze vier pleinen zijn op zich erg mooi uitgewerkt maar er ontbreekt een samenhang. Met ons project willen we deze samenhang verwezenlijken. Deze verwezenlijking dient bij voorkeur te gebeuren op een kindvriendelijke manier en met aandacht voor de koers, de stad Roeselare en duurzaamheid. Dus wat is beter dan op elk plein een installatie met fietsen inzetten voor virtuele mediacampagnes, aanwezigheid en advertenties. 

Winnaars project stad Roeselare samen met algemeen directeur VIVES Joris Hindryckx, schepen Nathalie Muylle, smart city coach Stanislas Masureel, directeur onderzoek Isabel Vanslembrouck en coaches van het project Wim Vermeersch en Ronny Mees.
Winnaars 
Rotondekunst: Celine Callens, Emma Dendooven, Jari Denys, Dylan De Pestel, Gilles Dermaux

Winnaars ‘De ronde van ‘Roeseloare’: Louis Depoortere, Simon Maes, Michiel Goethals, Andréas Lacres, Bryan Wuyts, Maxime Verfaillie

Waregem

De VIVES-studenten gingen aan de slag om de klantenbinding in Stad Waregem te maximaliseren. “Het Pand in Waregem moet bij de opening meteen een sterke indruk maken. Daarom kiezen we voor een openingsweekend met heel wat evenementen (via QR-codes en een reward system). We willen ook het verkeer bannen en daarvoor voorzien we autonome shuttlebussen die samenwerken met een systeem van slimme camera’s om als druktebarometer te fungeren.”

De handelsdriehoek in Waregem aan elkaar linken dat doen de internationale studenten aan de hand van AR-experience wandelingen. “We created a concept for a web application, which uses AR technology to create an immersive experience to merge the virtual and real world. Users are able to interact with the city in an engaging way: the city becomes an art galerie, a treasure hunt and a tour guide all at once. These features are beneficial for the local stores when citizens can rediscover their city in a new way and in addition, the tourists have easy access to the rich culture of Waregem.”

Winnaars project stad Waregem samen met algemeen directeur VIVES Joris Hindryckx, schepen Pietro Iacopucci, schepen Rik Soens, schepen Jo Neirynck en directeur studentenzaken en datamanagement Bianca Corneillie en coaches Emmanuel Vercruysse en Dirk Bulcaen.

Winnaars KlantenbehoudIndra Ongena, Jasper Van Kerckhove, Lennert Van Meenen, Niels Van Hauwaert, Emiel Kerckhof, Guillermo Vandenberghe

Winnaars HandelsdriehoekMaximilian Kehrer, Michael Kathofer, Elise Aaltonen, Yusuf Eroglu